Agenda
Reserveer direct
contact informatie retreats

Blijf op de hoogte van Retreats!

Start vandaag met verdieping, ontspanning én nieuwe energie. Schrijf je in voor onze mailings.

Inschrijven

Even offline gaan - drie tips voor een digitale detox

Deveny Kok 9 Februari 2022

Hoe vaak schakel jij je mobiel écht eens uit? En, hoe zit dat met jezelf? Als klein kikkerlandje doen we het met ons algemene wellnessniveau in Nederland goed op de totale lijst van meest gezonde én gelukkige landen. Maar toch hebben we het steeds moeilijker met het feit dat we altijd ‘aan’ staan. Mede doordat we omringd worden door digitale apparaten. Social media is niet meer weg te denken, we scrollen, appen en swipen wat af. Het houden van een ‘digitale detox’ wordt mede daarom steeds populairder. Klinkt als een leuke challenge, maar wat levert het je écht op en hoe pak je dit aan? In deze blog helpt Retreats je graag op weg naar een betere balans in je schermgebruik en mediagewoontes!

Bye beeldschermen

Een avondje netflixen, een paar uurtjes gamen of uitgebreid scrollen door de tijdlijn van Facebook of Instagram, daar is natuurlijk niks mis mee. We doen het regelmatig en sinds de coronacrisis misschien wel meer dan ooit. Toch is het goed om af en toe je schermen even los te laten en iets anders te doen. Niet gek dus, dat de digitale detox aan populariteit wint. Maar wat doe je nou eigenlijk tijdens zo’n "digitale break”?

Digitale detox: een periode waarin een persoon zich onthoudt van het gebruik van elektronische apparaten zoals smartphones of computers, die wordt beschouwd als een kans om stress te verminderen en zich te concentreren op sociale interactie in de fysieke wereld.
Oxford Dictionary

Wat is een digitale detox?

Tijdens een digitale detox gaat het erom dat je bewuster wordt van je afhankelijkheid van digitale media en apparaten én ga je hier als het ware van ‘afkicken’. Voor veel mensen is het inmiddels  gewoon geworden om een groot deel van hun leven digitaal of achter een scherm door te brengen. Tijdens onze werkdag veelal achter een computer- of laptopscherm, waarna we bij thuiskomst vooral achter onze telefoons, tablets en televisieschermen kruipen. Helemaal afstand nemen van deze apparaten is vaak lastig, er zitten namelijk ook veel voordelen aan. Een digitale detox hoeft dan ook niet te betekenen dat je compleet offline gaat. Het doel is om minder verslaafd te worden aan deze apparaten en kanalen én om een goede balans te vinden tussen offline en online zijn.

Met de volgende tips maak je de stap van online zijn naar offline leven een stuk gemakkelijker!

1 - Zet je notificaties uit

Het doel van een digi-detox is om je wat meer terug te brengen naar het hier en nu. Iedere app is zo ontworpen dat deze zoveel mogelijk je aandacht trekt, mede door pushmeldingen en notificatie badges. Deze stimuleren je om zoveel mogelijk tijd in de app door te brengen en geven steeds een nieuwe trigger om op de betreffend app te klikken. Wanneer je notificaties uitzet wordt je minder afgeleid door een steeds oplichtend scherm en kies je zélf wanneer je de behoefte hebt om een app te openen.

2 – Ban apparaten uit de slaapkamer

Ruim 60 procent van de Nederlanders onder de 30 jaar kijkt voor het slapen gaan op hun telefoon en voor 35 procent is dit ook het eerste dat ze ’s ochtends doen. Geldt dit ook voor jou? Dan volgt een rigoureuze tip: laat je telefoon buiten je slaapkamer. Het blauwe licht van je smartphone zorgt voor een disbalans in je biologische klok. Daarnaast kom je moeilijker in slaap wanneer je hersenen voor het slapen nog wordt gestimuleerd door allerlei kleuren en het drukken op knoppen. Gebruik jij je telefoon graag als wekker? Koop dan een ouderwetse wekker óf leg je telefoon in een andere kamer (bijvoorbeeld de badkamer), zodat je direct uit bed moet wanneer deze afgaat. Win-win!

3 – Stel kaders

Nederlanders zitten gemiddeld 34 dagen per jaar op hun mobiele telefoon. Dat is ruim een maand per jaar! In die tijd kun je tal van andere dingen doen. Kader daarom je apparaat gebruik duidelijk af door de drie M’s te gebruiken:

  • Mindful: wees je bewust van je (social)media gebruik. Hoe vaak heb je vandaag al (onbewust) op je telefoon gekeken of hoe lang zit je al te staren naar iets dat je niet écht interesseert op de televisie?
  • Meaningful: zorg ervoor dat je schermgebruik een duidelijk doel heeft en dat je dit in je achterhoofd houdt. Vaak is verveling, de gewoonte of Fear Of Missing Out (FOMO) de reden. Uiteraard is niet erg om schermtijd in te zetten voor wat ontspanning (bijvoorbeeld een leuke video of tv-programma kijken) of juist voor informatie (zoals een nieuwssite checken).
  • Moderate: Het gaat er vooral om dat door hebt hoeveel tijd je achter schermen spendeert. Door je schermtijd in de gaten te houden zul je inzicht krijgen in hoeveel tijd je hieraan besteed en aan welke kanalen. Zo kun je de uitschieters er gemakkelijk uitfilteren en hiermee aan de slag gaan. Deze tijd kun je vaak beter doorbrengen met een goed boek, in de natuur of met vrienden en familie!

Breng het offline gaan in de praktijk

Er zijn nog weinig plekken waar je een dagje écht offline bent. Tijdens een workshop, meerdaags programma of opleiding van Retreats staat dit centraal. Mede door de unieke combinatie met wellness breng je vooral offline tijd door. In deze dag(en) werk je vooral aan waar jij belang bij hebt, bijvoorbeeld door je bezig te houden met de kracht van de juist ademhaling of het boosten van je gezondheid. Bij Retreats ligt de focus echt op jezelf, waardoor je ongemerkt én gemakkelijk meer offline bent. Zo houd je vooral je eigen batterij voldoende opgeladen!

Maak een keuze.