Agenda
Reserveer direct
contact informatie retreats

Blijf op de hoogte van Retreats!

Start vandaag met verdieping, ontspanning én nieuwe energie. Schrijf je in voor onze mailings.

Inschrijven

Week van de werkstress

Ilona Rave 19 November 2021

Even een directe vraag: hou jij het (thuis)werken nog een beetje vol? En ontspan je genoeg tussendoor? Van werk, en van af en toe heel veel werk, kan je hartstikke blij worden. Het geeft betekenis aan je leven. Maar wat als je het punt bereikt waarop werkdruk overgaat in werkstress?

Het zijn bijzondere tijden. Of je je nou zorgen maakt over je gezondheid en die van je vrienden of familie, je financiën, het verliezen van je baan of je werkdruk die is toegenomen - Corona geeft veel mensen stress, dat is zeker.

Deze week is het de ‘Week van de Werkstress’ . Deze actie is in het leven geroepen op initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Jaarlijks lopen maar liefst meer dan een miljoen mensen risico op een burn-out. En het is ook bekend dat langdurige stress slecht voor je gezondheid is. Niet alleen zorgt het voor allerlei lichamelijke klachten, maar ook helder denken wordt steeds lastiger. Ons lichaam én ons brein gaat als het ware in een soort ‘lockdown’.

Herkenbaar?

Wanneer je altijd ‘aan’ staat en je lichaam en brein niet regelmatig een pauze gunt, raakt je batterij veel sneller op. En met een lege batterij voel je je simpelweg minder vitaal en productief, met op den duur misschien wel fysieke en mentale klachten als resultaat. Juist nu we veel thuis zitten en werken, is voldoende ontspanning en weer even opladen tussendoor enorm belangrijk. Gelukkig zijn er ook goede methodes om je batterij weer op te laden. En die hoeven helemaal niet zoveel tijd en moeite te kosten …

TIP#1. Neem de ruimte om de dag rustig te starten

Dat je bent opgestaan, wil niet zeggen dat je meteen ‘aanstaat’. Geef jezelf tijd om op te starten. Neem rustig de tijd om te ontbijten, te mediteren of om een mindfulness oefening te doen. Probeer je nog niet direct te focussen op wat er allemaal ‘moet’ vandaag, maar geniet nog even in het moment.


TIP#2. Plan regelmatig een moment van ontspanning in je agenda

Plan in tijden van drukte bewust rustmomenten door ze in je agenda te zetten. Wanneer je het ‘druk’ hebt, schiet een afspraak met vrienden, familie óf met jezelf er gauw bij in. Neem tijd voor een goed boek of een heerlijk dagje (of avondje) ontspanning in de sauna. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een saunabezoek stress reduceert. Je spieren ontspannen, waardoor je lichaam opgebouwde spanning loslaat. Daarnaast heeft sauna een groot effect op het aanmaken van endorfine, ook bekend als het natuurlijke ‘feelgood’ stofje. Dit stofje zorgt voor het heerlijke lome én gelukkige gevoel na jouw saunabezoek. Telefoons, laptops en andere apparatuur zijn niet welkom in de sauna, je bent dus even heerlijk afgezonderd van de buitenwereld. Helemaal offline, zeg maar dag tegen prikkels en hallo tegen rust en ontspanning!

Met Retreats brengen wij ontspanning én verdieping samen. Op een praktische manier en op één plek: in onze resorts. We hebben alles in huis om jou gezonder, sterker en gelukkiger in het leven te laten staan.

TIP#3. Kom op adem met een adempauze

Neem, als je wilt, eens drie lange diepe ademhalingen, ogen dicht, volledig in en uit. Voelt goed? Stel je voor dat je dit een paar minuten per dag doet. Zó simpel kan het tussendoor ontspannen al zijn, niets zo effectief en heilzaam als een bewuste adembreak.

Zodra je je aandacht even naar je adem brengt, zal je merken dat het rustiger wordt in je hoofd (en in je lichaam). Een paar fijne ademhalingstechnieken kunnen je dus enorm helpen om te ontspannen. En gelukkig kun je een goede ademhaling en de juiste ademhalingstechnieken heel eenvoudig aanleren.

Tijdens onze workshop 'Veerkracht door adem' kun je ervaren dat je via je ademhaling eenvoudig dichterbij jezelf kunt komen. Een tool die je op ieder gewenst moment kunt inzetten om op een makkelijke manier het beste uit jezelf te halen. Je leert te luisteren naar en ‘werken’ met jezelf.

En het is simpel; zo kan je er ook echt iets mee! Klik >>hier<< om naar de workshop te gaan.


TIP#4. Klein geluk, ‘geven is ontvangen’

De één ervaart meer werkstress dan de ander. Ook al blijf je zelf in balans tijdens een drukke periode op het werk, je ziet je collega’s er misschien wel mee worstelen. De stapels worden steeds hoger en chaotischer. Hij of zij ziet er moe uit. Steun krijgen, of een complimentje ontvangen is voor mensen met stress heel belangrijk. Word elkaars bondgenoot. Vraag eens wat vaker hoe het met hem of haar gaat, want aandacht en positieve energie wordt iedereen blij van. En het mooie is dat je het kunt doorgeven.

Wil jij uit je stress en je drukke bestaan, stap dan in onze workshops, opleidingen én wellness. Het hele aanbod kun je hier bekijken!

Maak een keuze.